Veelgestelde vragen
ALGEMEEN
Wat is een RUP?
In een RUP of Ruimtelijk Uitvoeringsplan legt de overheid de bestemming van een bepaald gebied vast. In een RUP staat dus hoe een bepaald gebied moet worden ingericht en beheerd, waar men mag bouwen en aan welke voorwaarden, welke activiteiten er op de percelen mogen plaatsvinden, enzovoort. Daarnaast legt het RUP vast hoe hoog of diep je mag bouwen, met welke materialen en zo meer. Het RUP dient als basis om stedenbouwkundige vergunningen af te leveren. Zowel de gewesten, provincies als gemeenten maken RUP’s, die door iedereen moeten worden nageleefd (particulieren, bedrijven en overheidsdiensten).
Voor de concrete uitwerking van het masterplan voor het centrum van Denderleeuw, maakte Leuvens studiebureau BUUR het RUP Centrum op. Lees het hier.
Wat is een masterplan?
Een masterplan bekijkt de toekomst voor verschillende projecten samen. Dat vermijdt een versnippering van functies op de verschillende percelen. In een masterplan staat welke gebouwen waar komen in de gemeente, waar er groen kan aangelegd worden, hoe we de mobiliteit aanpakken, enzovoort. De gemeente en grondeigenaars spreken samen af waar en wanneer er mag gebouwd worden en schrijven de afspraken in een bindend contract: de publiek-private samenwerking (PPS).
Wat is Denderleeuw in Beweging?
Denderleeuw in Beweging is het meerjarenplan van het Lokaal Bestuur Denderleeuw en bevat de diverse beleidsdoelstellingen en actieplannen van de gemeente. Want in Denderleeuw kiezen we voluit voor een aangename en levendige dorpskern waar iedereen graag woont, winkelt en werkt. Nu en later. Waar Denderleeuwenaars een geschikte thuis vinden in een verkeersveilig, gezellig en groen decor, waar ruimte is voor een praatje. Een toffe gemeente waar graag bezoekers komen wandelen en fietsen. Want niet enkel ons centrum, maar ook de stationsomgeving krijgt een stevige make-over die de verbinding met het centrum aangenamer maakt. Met al die projecten brengen we Denderleeuw in beweging.
Waar kan ik terecht met vragen?
Heb je vragen over een van de projecten of over het masterplan centrum-stationsomgeving? Maak een afspraak met de gemeentediensten, we beantwoorden je vragen met plezier! Je bent ook van harte welkom op een infoavond in je buurt.
Hoe communiceren jullie over de werken?
We houden je graag op de hoogte via deze projectwebsite en onze socialemediakanalen Facebook en Instagram. Snel op de hoogte zijn? Schrijf je in op de digitale nieuwsbrief van de gemeente Bij specifieke hinder voor bepaalde straten stuurt de gemeente of aannemer tijdig bewonersbrieven uit.
Heb je vragen over een project? Maak gerust een afspraak met onze gemeentediensten.
Wanneer starten de werken?
De timing van de werken is voor elk project anders. Meer informatie over de timing en fasering vind je telkens per deelproject op deze website terug.
Kunnen we als buurt suggesties meegeven over de verschillende projecten?
Graag! Zodra er een infomoment is in je buurt, laten we dat weten via onze website, nieuwsbrief en andere kanalen. Sommige projecten worden opgevolgd door privé-projectontwikkelaars. Voor informatie en inspraak kan je terecht op hun website.
Wordt ons centrum dan één grote werf de komende jaren?
Infrastructuurwerken nemen tijd in beslag en zorgen onvermijdelijk voor hinder. Dat zal voor de werken in onze gemeente niet anders zijn. Wel stemmen we de verschillende deelprojecten op elkaar af om het centrum tijdens de werken voor bewoners én handelaars toegankelijk te houden. Heb je vragen of suggesties? Mail naar gemeentebestuur@denderleeuw.be of maak een afspraak bij onze diensten.
Hoe ziet de mobiliteit eruit tijdens de werken? Wat met het autoverkeer dat hier dagelijks zal passeren?
Samen met mobiliteitsexperten onderzoeken we hoe we de verkeersdruk zo laag mogelijk kunnen houden. Daarbij houden we rekening met de verschillende deelprojecten. Tijdens de werken blijft elke woning bereikbaar voor de hulpdiensten en is er steeds een omleiding voorzien. Bekijk de hinder per project.
MASTERPLAN CENTRUM
Woonproject Alcedo: waarom bouwt een projectontwikkelaar dit project?
Dit gebied is eigendom van een private grondeigenaar. Daarom wordt dit project niet gerealiseerd door Lokaal Bestuur Denderleeuw. Wel stemmen we de heraanleg van de publieke ruimte en de realisatie van dit private project op elkaar af. Zo zorgen we voor meer samenhang in alle projecten die in Denderleeuw uitgevoerd worden en maken we van onze gemeente een plek waar iedereen graag woont.
Woonproject Alcedo: waarom bouwt de projectontwikkelaar in de hoogte?
We willen van het dorpscentrum een aangename omgeving maken met ruimte voor horeca, winkelen, ontspannen en wonen. Daarom krijgt elk appartementsgebouw onderaan ruimte voor commerciële ruimtes. Zo creëren we groene, open ruimte én is er voldoende woongelegenheid voor de huidige en toekomstige Denderleeuwenaar. Door in de hoogte te bouwen, blijft er plaats voor parken en groen, voor ademruimte en ontmoeting. Zo voldoet het project aan de eisen die voorzien zijn in het RUP.
Woonproject Alcedo: wat met overstromingsgevaar en wateroverlast?
In het centrum vernieuwen we de riolering en leggen we een dubbel rioleringsstelsel aan. De nieuwe riolering zal nog steeds dezelfde hoeveelheid water kunnen afvoeren. Waar het kan, kiezen we voor ontharding. De parkeerstroken in de Moreelstraat bijvoorbeeld zijn waterdoorlatend. Zo kan het water ter plaatse in de grond infiltreren, blijft het grondwater op peil en krijgt de riolering minder water te slikken. Ook op ons nieuwe dorpscentrum voorzien we meer planten die regenwater kunnen opvangen. De privé-projecten worden aan een watertoets onderworpen.
Woonproject Alcedo: wat met de parkeerdruk in het centrum van Denderleeuw?
Het Lokaal Bestuur liet een mobiliteitsstudie uitvoeren om te bekijken waar er parking nodig is in het centrum. In het RUP is bepaald dat parkeren voortaan ondergronds moet om de nieuwe pleinen veilig en aangenaam te houden. Daarom komt er een nieuwe ondergrondse parking van twee verdiepingen onder de gebouwen van ‘De Schakel’. Daar vinden bewoners en bezoekers altijd een parkeerplek.
Woonproject Alcedo: zal ik in de ondergrondse parking ook nog gratis kunnen parkeren?
Momenteel is het centrum van Denderleeuw een blauwe parkeerzone waar je een tijd gratis kan parkeren. Ook met de ondergrondse parking behouden we het systeem waarbij een deel blauwe zone is en een deel gratis.
Woonproject Alcedo: is er genoeg plaats in de ondergrondse parking voor zowel bewoners als bezoekers van het Administratief Centrum en winkels?
In de ondergrondse parking staan 87 parkeerplaatsen ter beschikking van bewoners, bezoekers en handelaars. Dat zijn twee verdiepingen vol parkeerplekken onder de grond, wat voor een efficiënte en kostenbesparende manier van parkeren zorgt. Vanuit de parking wandel je vlot en aangenaam door het autoluw centrum naar de handelszaken.
Heraanleg publieke ruimte: waarom moet het dorpscentrum aangepakt worden?
Ons grijze dorpscentrum is toe aan meer levendigheid, verbinding, groen en toegankelijkheid voor iedereen. We werken aan een nieuw en duurzaam centrum voor huidige en toekomstige generaties met meer open ruimte. Samen met ontwerpbureau S. Bilt gaan we aan de slag om een gezellige dorpskern uit te bouwen.
Heraanleg publieke ruimte: kan ik als handelaar/horeca open blijven tijdens de werken? Kunnen leveranciers makkelijk leveren?
Zeker. Ook tijdens de werken denken we aan de lokale handels- en horecazaken. Om de hinder voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken, werken we in fasen en stemmen we de werken maximaal af met de werken van De Schakel. Ook krijgen omwonenden en handelszaken tijdig bewonersbrieven met meer informatie over de tijdelijke hinder.
Project Dender-Link: hoe hoog komt het gebouw?
Projectontwikkelaar Smarthome nv bouwt op deze plek zowel een appartementsgebouw als elf eengezinswoningen. Drie van die eengezinswoningen komen tussen de Guido Gezellestraat en de Fonteinstraat. De andere acht tussen de Fonteinstraat en het toekomstige Denderpark. In het RUP Centrum is bepaald dat de gevel drie volwaardige bouwlagen en een dakverdieping hoog mag zijn. Zo doen we aan kwalitatieve verdichting.
Meer daarover lees je op https://www.smarthome.be/nl/denderlink
Project Dender-Link: er komen 17 appartementen en 11 woningen op die oppervlakte, is dat niet te veel?
Elk huis zal ongeveer 190 vierkante meter groot zijn. Het appartementsgebouw beslaat een oppervlakte van bijna 600 vierkante meter. Door de huizen en gebouwen slim te plaatsen op de kruising van de Guido Gezellestraat en de Fonteinstraat, komt er een doorkijk naar het toekomstige Denderpark. Zo krijgen kinderen een veilige speelplek buiten en is dit project een meerwaarde voor iedereen in deze buurt.
Project Dender-Link: is het stuk tussen de Guido Gezellestraat en de Fonteinstraat privéterrein of komt er een nieuwe straat?
Tussen de Guido Gezellestraat en de Fonteinstraat komt er inderdaad een nieuwe straat. Die is openbaar domein, maar wel enkel toegankelijk voor fietsers en voetgangers
Project Dender-Link: worden de woningen ook toegankelijk via de Fonteinstraat?
De woningen zullen toegankelijk zijn via zowel de Guido Gezellestraat als de Fonteinstraat. Via de Guido Gezellestraat wel enkel voor fietsers en voetgangers.
Project Dender-Link: zijn de wooneenheden te bereiken met de auto? Zijn er garages voorzien?
Voor bewoners van de appartementen zijn er twintig ondergrondse parkeerplekken voorzien in de nieuwe ondergrondse parking. Die is bereikbaar via de Fonteinstraat. Vanuit de ondergrondse parking kom je via de trappenhal en lift rechtstreeks in het appartementsgebouw.
Voor bewoners van de woningen tussen de Fonteinstraat en het Denderpark is er parkeerplaats voorzien aan de huizen zelf.
Project Denderpark: Wat met overstromingsgevaar en wateroverlast?
We kennen het gebied rond de Dender heel goed en willen veilige garanties voor de toekomst. De waterhuishouding is heel belangrijk bij de aanleg van het Denderpark. Experts voerden al grondige studies uit. Die studies leiden nu tot een weldoordacht plan voor het Denderpark, waarbij we natuur en recreatie met elkaar verzoenen. De aanleg van het park gebeurt samen met Solva, de intercommunale die onze gemeente en de buurgemeenten bijstaat in zaken die onze gemeentegrenzen overstijgen, zoals waterkwesties.
Project Denderpark: loopt het Denderpark door tot de Fonteinstraat en de spoorweg?
De Fonteinstraat wordt geen onderdeel van het park, maar via Dender-link fiets en wandel je wel door het groen tot aan het Denderpark.
Project Denderpark: waarom bouwt Solva mee aan het Denderpark?
Solva is de intercommunale van Land van Aalst, waar de gemeente Denderleeuw deel van uitmaakt. Binnen Solva bundelen de verschillende gemeenten hun expertise in kwesties die de gemeentegrenzen overstijgen. Voor de aanleg van het Denderpark staat Solva het Lokaal Bestuur bij.
Project Vrijetijdshuis: wat gebeurde er met de inspraak van de inwoners van Denderleeuw over het Vrijetijdshuis?
In 2020 namen gemeentepersoneel, inwoners, verenigingen en scholen deel aan een participatietraject. Dat bundelde de verwachtingen, bezorgdheden en wensen tot één visie. Met die visie gingen verschillende architectenbureaus aan de slag om het nieuwe Vrijetijdshuis vorm te geven. Het ontwerp van het Gentse ontwerpbureau Juxta kon de meeste wensen afvinken. Het Vrijetijdshuis wordt een open gebouw dat zowel een oase van rust vormt als een aangename plek om boeken te beleven en mensen te ontmoeten. Je vindt er voortaan ook de dienst Vrije Tijd.
Project Vrijetijdshuis: waar parkeren de bezoekers van het Vrijetijdshuis?
Bezoekers van het Vrijetijdshuis kunnen parkeren op de parking in de Moreelstraat. Die geeft toegang tot het Vrijetijdshuis en de A. De Cockstraat.
Moreelstraat: wanneer eindigen de rioleringswerken?
De werken zullen eindigen in de zomer van 2023.
Moreelstraat: Kan ik de Moreelstraat nog doorrijden met de auto? En met de fiets?
Doorgaand verkeer is niet mogelijk in de Moreelstraat tijdens de werken. Je kan een omleiding volgen via de Huissegemstraat, Landuitstraat, Vrijheidsstraat, Toekomststraat, Nieuwstraat, Brandweerstraat, Bouchtstraat, Middenstraat, Geallieerdenstraat, Guido Gezellestraat en Dorp. Voetgangers, fietsers (aan de hand) en hulpdiensten hebben wel op elk ogenblik toegang tot de straat.
Moreelstraat: Ik woon in de Moreelstraat. Waar kan ik parkeren?
Parkeren in de werfzone is niet veilig en het hindert de werken omdat de straat te smal is. Tijdens de werken parkeer je het best in een van de aanpalende straten of op de buurtparking die steeds bereikbaar blijft.
MASTERPLAN STATIONSOMGEVING
Vernieuwing Station: worden de perrons toegankelijk voor buggy’s en rolstoelgebruikers?
Het station van Denderleeuw is na de werken volledig toegankelijk voor alle reizigers. Dan zal je de perrons via liften en vernieuwde roltrappen kunnen bereiken. De vijf perrons worden verhoogd tot de standaardhoogte van 76 cm om reizigers vlotter te laten in- en uitstappen. Ook zal je de onderdoorgangen aan het Stationsplein kunnen bereiken via trappen en een helling.
Vernieuwing station: komen er liften naar de perrons?
Ja. De liften maken de perrons ook voor personen met een beperking toegankelijk.
Blijft het stationswinkeltje bestaan?
Ja, dat blijft bestaan.
Vernieuwing Stationsplein: het stationsplein wordt autovrij. Waar kan ik parkeren of iemand afzetten? Hoe rijd ik langs het stationsplein met de auto
Het stationsplein wordt een gezellig plein om op je trein te wachten, met vrienden af te spreken of rustig op een bankje te zitten lezen. Verkeer leiden we rond het plein. De as Stationsstraat en Rodenbachstraat blijft wel toegankelijk voor verkeer. In de Kouterbaan is een kiss-and-ridezone. Parkeren kan in de pendelparking in de Kouterbaan of op de parkeerplekken langs de Spoorweglaan. Wil je naar een handelszaak rond het station? Dan mag je in de Spoorweglaan ook kortparkeren.
Vernieuwing Stationsplein: waarom een autovrij stationsplein?
Verkeer en parkeerplaatsen nemen ruimte in die we juist willen gebruiken om van het stationsplein een plezante plek te maken waar plaats is voor groen, terrassen en zitbanken.
Vernieuwing Stationsplein: waar kan ik de bus nemen tijdens de werken?
Alle informatie over de dienstregeling vind je op de website van De Lijn: https://www.delijn.be/nl/routeplanner/
Vernieuwing Stationsplein: vernieuwt NMBS/Infrabel ook de achterkant van het station? Blijft de parking bestaan?
De bestaande toestand blijft behouden.
Vernieuwing Stationsplein: kan ik nog aan het strijkatelier parkeren om mijn mand te brengen?
Er zijn twee tot vier parkeerplaatsen voorzien voor kortparkeren.
Vernieuwing Stationsplein: kan mijn zaak openblijven tijdens de vernieuwing van het stationsplein?
Je zaak kan zeker openblijven tijdens de werken aan het stationsplein. Eventuele hinder communiceren we op tijd via bewonersbrieven. Op de projectpagina vind je ook steeds de laatste informatie.
Buurtparking Paristyl: komt er ook een ingang voor de parking aan de Spoorweglaan?
Nee. De parking krijgt een aparte in- en uitrit. Je rijdt de parking in via de Tulpenlaan en rijdt de parking uit via de Spoorweglaan.
Fietssnelweg F415: verdwijnen de parkeerplaatsen tussen de bomen aan de Rodenbachstraat nu de fietssnelweg wordt aangelegd?
De parkeerplaatsen blijven bestaan en worden heraangelegd.
Fietssnelweg F415: wanneer wordt het buurtpleintje aangelegd?
Halfweg 2023 beginnen de werken aan het buurtplein.
Fietssnelweg F415: wat komt er op het buurtpleintje?
Dat ligt nog niet helemaal vast. In de huidige plannen is er veel groen voorzien. Er komen ook speeltuigen voor de kinderen. De toekomstige containers voor Leeuwbrug beweegt zouden hier ook een plek kunnen krijgen.
Fietssnelweg F415: zal de aanleg van een buurtplein geen overlast veroorzaken?
Werken zorgen meestal voor hinder. We doen er alles aan om de hinder tot een minimum te beperken en buurtbewoners tijdig te informeren.
Fietssnelweg F415: mag ik ook renovatieadvies aanvragen?
Elke inwoner van de wijk Leeuwbrug kan renovatieadvies vragen. De gemeente werkt daarvoor samen met Renoseec. Zo helpen we inwoners van Leeuwbrug om op een kwalitatieve, duurzame manier te renoveren met aandacht voor ieders budget. Lees via www.denderleeuw.be/leeuwbrugbeweegt meer over het renovatieadvies en hoe je het kan aanvragen.